piątek, 5 kwietnia 2013

11 września minuta po minucie

Tajemnicza trasa Boston-Portland
Historia zamachów na WTC zaczyna się wczesnym rankiem 11 września 2001 roku.W Portland(Maine)pojawia się dwóch mężczyzn Mohamed Atta i Abdul Aziz al Omari,którzy nie wzbudzają początkowo żadnych podejrzeń.Na lotnisko przyjeżdżają wynajętym 9 września w Bostonie samochodem.Mają wsiąść do samolotu linii Colgan Air i wrócić do Bostonu,by stamtąd lotem nr 11 udać się w stronę Los Angeles.Jaką rolę w zamachach odegra tajemnicza trasa Boston-Portland-Boston?Dlaczego zamachowcy decydują się na krótko przed planowanymi atakami przebyć taką trasę?Brakuje jasnych dowodów.Być może dlatego,by nie wzbudzać podejrzeń na lotnisku Boston Logan International Airport,na którym zjawią się również inni porywacze.Ośmiu młodych,podobnie wyglądających mężczyzn,odprawiających się na te same loty mogłoby zwrócić uwagę pracowników lotniska
Lotnisko w Portland jest o wiele mniejszym portem i zamachowcy mogą zakładać,że nie zostanną poddani szczegółowej kontroli(co się rzeczywiście dzieje).Atta i Omari wierzą,że w przypadku lotu łączonego(Portland-Boston-Los Angeles)obydwie karty pokładowe otrzymają podczas odprawy na pierwszy lot.Tak się nie stanie,co pomiesza szyki zamachowcom.Bagaże podręczne czarna torba na ramię i niewielkie etui,które trzyma w rękach Omari też nie zwrócą niczyjej uwagi.Nie ma żadnych niezbitych dowodów,które wskazywałyby dlaczego Atta i Omari zdecydowali się wystartować z Portland.Gdyby jednak w Portland mózg operacji Mohamed Atta został zatrzymany,wszystko mogłoby się potoczyć zupełnie inaczej…
Nowy Jork przed 11 września…
Jesteśmy na Manhattanie w Nowym Jorku.Bliźniacze wieże World Trade Center górują nad miastem.Na 107.piętrze oraz dachu WTC 2,czyli  na tzw.“Top of the World”(tarasach widokowych)tłoczą się ludzie,którzy z wysokości ponad 400 metrów chcą podziwiać panoramę miasta.Na 106.i 107.piętrze wieży WTC 1 w ekskluzywnej i najbardziej dochodowej restauracji w Stanach Zjednoczonych,“Windows on the World”,zajmującej powierzchnię około 4,5 tys.m2 siedzą goście.Każdego dnia w Twin Towers przebywa około 25 tysięcy ludzi.roku…
5:40
Na parking lotniska Portland International Jetport  wjeżdża samochód wynajęty 9 września przez Mohammeda Attę w Bostonie.
5:43
Mohamed Atta i Abdul Aziz al Omari odprawiają się przy stanowisku US Airways na lotnisku Portland Jetport.Atta odprawia dwie walizki.Omari podróżuje bez bagażu głównego.
około 5:44
Pracownik US Airways wręcza mężczyznom karty pokładowe.Atta pyta,dlaczego nie dostał karty na drugi,łączony lot z Bostonu do Los Angeles.Dowiaduje się,że będzie się musiał odprawić po raz drugi,czego nie brał wcześniej pod uwagę.Jest wściekły.Podczas odprawy specjalny program Computer Assisted Passenger Prescreening System(CAPPS)wybiera Attę jako pasażera,który powinien przejść dodatkową,szczegółową kontrolę ze względów bezpieczeństwa…
5:45:03
Na nagraniu z monitoringu pojawiają się Atta i Omari.Przechodzą przez wykrywacz metalu.Wygląda na to,że maszyna nie wykryła u żadnego z nich niczego podejrzanego.Zamachowcy przechodzą od magnetometru w stronę taśmy,na której prześwietlane są bagaże.Atta ma ze sobą małą,czarną torbę na ramię.Omari ma podobny bagaż podręczny oraz mniejsze etui.Nie wiadomo,co to jest,ale przypomina aparat fotograficzny lub kamerę.Żadna z tych małych toreb nie jest fizycznie badana przez pracownika lotniska uprawnionego do przeszukiwania podejrzanych bagaży…
5:45:15
Atta i Omari znikają z nagrania monitoringu.
po 5:45
Na pokład samolotu lecącego do Bostonu wsiada 8 pasażerów w tym Atta i Omari.
6:00
Samolot z zamachowcami na pokładzie startuje z lotniska w Portland.
Lot do Bostonu
Zamachowcy lecą do Bostonu.Tam przesiądą się do samolotów,które uderzą w wieże WTC.
Pozostali porywacze jadą na lotnisko samochodem
W drodze na lotnisko Boston Logan International są również pozostali porywacze…Wynajętym samochodem jadą w ustalone miejsce bracia Wail al Shehri,Walid al Shehri oraz Satam al Suqami.
Spokojny poranek na Manhattanie
Nikt się nie spodziewa,że za kilka godzin z panoramy Nowego Jorku znikną dwie bliźniacze wieże World Trade Center…
6:45
Na godzinę przed planowanym odlotem lotu nr 11 na lotnisku w Bostonie ląduje samolot linii Colgan Air z zamachowcami na pokładzie.
około 6:45
Na Logan Airport przyjeżdżają wynajętym samochodem:Wail al Shehri,Waleed al Shehri i Satam al Suqami.Samochód zostawiają na parkingu.
Bagaże zamachowców
Atta i Omari nadal mają ze sobą małe podręczne bagaże.Przylatują również dwie walizki odprawione przez Attę na lotnisku w Portland.Zasady bezpieczeństwa FAA nie wymagają ponownego prześwietlenia bagażu Atty.Wail al Shehri,Waleed al Shehri i Satam al Suqami zostają wybrani przez system CAPPS.Waleed al Shehri podróżuje bez bagażu.Pozostali porywacze mają ze sobą po jednej walizce.Każda z nich jest prześwietlana pod kątem wykrycia materiałów wybuchowych,a następnie trafia na pokład samolotu.
6:52
Na telefon komórkowy Atty dzwoni ktoś,kto znajduje się w terminalu C,z którego ma odlecieć lot nr 175.Do ostatniej chwili są w kontakcie i wymieniają się komendami.
7:31
Wail al Shehri i Waleed al Shehri wsiadają na pokład samolotu.
7:39
Do samolotu wchodzą Atta i Omari.
7:40
Do porywaczy siedzących w samolocie dołącza Suqami.
07:58 Boeing 767 startuje z Bostonu do Los Angeles
O godzinie 7:58 samolot linii American Airlines(Boeing 767,lot nr 11) startuje z lotniska Logan International(Boston)w kierunku Los Angeles.Na jego pokładzie jest 81 pasażerów i 11 członków załogi.Samolot pilotują John Ogonowski i Thomas McGuinness.
8:00
Kolejny Boeing 767(lot nr 175)z 56 pasażerami i 9 członkami załogi na pokładzie startuje z lotniska Boston Logan w kierunku Los Angeles.
po godz. 8:00
Niedługo po starcie Boeinga 767 z lotniska w Bostonie Mohamed Atta nawiązuje kontakt telefoniczny z Marwanem al-Shehhim.Al-Shehhi leci rejsem nr 175.Rozmowa jest krótka.
8:10
Z lotniska Washington Dulles International Airport startuje Boeing 757 należący do linii American Airlines(lot nr 77).Na jego pokładzie jest 58 pasażerów i 6 członków załogi.Leci w kierunku Los Angeles.
Ostatni kontakt z lotem nr 11 
Do godziny 8:14 lot nr 11 odbywa się bez zastrzeżeń.Kontroler ruchu lotniczego Peter Zalewski nawiązuje łączność z lotem nr 11 z Bostonu i wydaje komendę:“American 11 turn twenty degrees right.”Lot 11 odpowiada“twenty right American 11.”To jest ostatni kontakt z lotem nr 11…
Transkrypcja:
Boston:American 11,climb maintain level three five zero.
Boston:American 11 climb maintain level three five zero.
Boston:American 11,Boston.
Boston:[inaudible]…Mike Lima how do you hear?
Mike Lima:Mike Lima has you loud and clear.
Boston:American 11,Boston.
Boston:American one-one,the American on the frequency,how do you hear me?
Athens Sector:This is Athens.
Boston:This is Boston,I turned American 20 left and I was going to climb him,he will not respond to me now..at all.
Athens Sector:Looks like he’s turning right.
Boston:Yeah,I turned him 20 right.
Athens Sector:Oh,O.K.
Boston:And he’s only going to,I think,29.
Athens Sector:O.K.
Boston:Well.
Athens Sector:Sure,that’s fine.
Boston:But I’m not talking to him.
Athens Sector:He won’t answer you.He’s NORDO(no radio contact),roger.Thanks.
Boston:…[inaudible]Mike Lima,descend at pilot’s discretion and maintain flight level two-four-zero.
Mike Lima:…Two-four-zero,will begin now,Mike Lima.
Boston:American 11,Boston.
Boston:American 11,if you hear Boston Center,ident…
Boston:(Boston communicates with another flight.)
Other Flight:Boston 683.Flight level two-one-zero,climb to two-three-zero.
Boston:[Inaudible]683,Boston Center,roger.Climb maintain level three-one-zero.
Other Flight:Climb maintain three-one-zero.
Boston:American 11 if you hear Boston Center ident please,or acknowledge.
Boston:(43 seconds of silence.)
Boston:American 11,if you hear Boston Center recontact Boston Center on one-two-seven-point-eight-two,that’s American 11,one-two-seven-eight-two.

Centrum kontroli lotów próbuje nawiązać kontakt z lotem nr 11 
Kilka sekund później centrum kontroli lotów z Bostonu ponownie próbuje nawiązać łączność z lotem nr 11.Bez skutku.W ciągu kolejnych 10 minut zostanie podjętych 9 prób nawiązania kontaktu z lotem nr 11.Wszystkie zakończą się niepowodzeniem.
8:14 Porywacze przejmują pierwszy samolot
Porywacze przejmują pierwszy samolot(lot nr 11).Maszyna zmienia tor lotu.
8:19
Stewardesa Betty Ong nawiązuje kontakt z centrum rezerwacji lotów(the American Airlines Southeastern Reservations Office)w Cary,Północna Karolina.Zgłasza,że na pokładzie samolotu doszło do nieprzewidzianych zdarzeń.Rozmowa z Betty Ong trwa 25 minut(8:19-8:44).Stewardesa przekazuje kluczowe informacje o tym,co dzieje się w samolocie.Ze względu na nowy system rejestracji rozmów zainstalowany w call center(i wprowadzone limity),nagrane zostają jedynie 4 minuty rozmowy…Ong zgłasza:“Kokpit nie odpowiada,ktoś został ugodzony nożem w klasie biznes.Chyba użyto gazu,nie możemy oddychać,nie wiem…Sądzę, że zostaliśmy porwani”.
Transkrypcja 
Betty Ong:Number 3 in the back.Um,the cockpit’s not answering.Somebody’s stabbed in business class,and um I think there is Mace that we can’t breathe.I don’t know,I think we’re getting hijacked.
Aal:Which flight are you on?
Betty Ong:Flight 12.
Aal:And what seat are you in?[Silence]Ma’am,are you there?
Betty Ong;Yes.
Aal;What seat are you in?[pause]Ma’am,what seat are you in?
Betty Ong;We just left Boston,we’re up in the air.
Aal:I know.
Betty Ong:We’re supposed to go to L.A.and the cockpit’s not answering their phone …
Aal:O.K.but what seat are you sitting in?What’s the number of your seat?
Betty Ong:O.K.I’m in the jump seat right now.That’s 3R.
Aal;O.K.are you the flight attendant?I’m sorry,did you say you’re the flight attendant?
Betty Ong:Hello?
Aal:Hello,what is your name?
Betty Ong:Hi,you’re gonna have to speak up.I can’t hear you.
Aal:What is your name?
Betty Ong:O.K.my name is Betty Ong.I’m Number 3 on Flight 11.
Aal:O.K.
Betty Ong:And the cockpit is not answering their phone and there’s somebody stabbed in business class and there’s,we can’t breathe in business class.Somebody’s got Mace or something.
Aal:Can you describe the person,that you said someone is what in business class?
Betty Ong:I’m,I’m sitting in the back,somebody’s coming back from business.If you can hold on for one second,they’re coming back.[Inaudible]Anyone know who stabbed who?
Background;[Inaudible]I don’t know,but Karen and Bobby got stabbed.
Betty Ong:Our,our Number 1 got stabbed.Our purser is stabbed.Ah,nobody knows who stabbed who and we can’t even get up to business class right now because nobody can breathe.Our Number 1 is,is stabbed right now.And our Number 5.Our first-class passenger that,ah first ah class galley flight attendant and our purser has been stabbed and we can’t get to the cockpit,the door won’t open.Hello?
Aal:Yeah,I’m taking it down,all the information.We’re also,you know,of course,recording this.Uhm,at this point?
Nydia Gonzalez:This is operations.What flight number are we talking about?
Aal:Flight 12.
Nydia Gonzalez:Flight 12,O.K.
Betty Ong:No,we’re on Flight 11 right now.This is Flight 11.
Aal:This is Flight 11.I’m sorry,Nadine.
Betty Ong:Boston to Los Angeles.
Aal:Yes.
Betty Ong:Our Number 1 has been stabbed,and our 5 has been stabbed.Can anybody get up to the cockpit?Can anybody get up to the cockpit?We can’t even get into the cockpit.We don’t know who’s up there.
Aal:Well if they were shrewd,they would keep the door closed,and..
Betty Ong:I’m sorry?
Aal:Would they not maintain a sterile cockpit?
Betty Ong:I think the guys are up there.They might have gone there jammed their way up there,or something.Nobody can call the cockpit.We can’t even get inside.(Silence)
Betty Ong:Is anybody still there?
Aal:Yes,we’re still here.
Betty Ong:O.K.I’m staying on the line as well.
Aal:O.K.
Nydia Gonzalez:Hi,who is calling reservations?Is this one of the flight attendants,or who?Who are you,hon?
Aal:She gave her name as Betty Ong.
Betty Ong:Yeah,I’m Number 3.I’m Number 3 on this flight,and we’re the first
Nydia Gonzalez:You’re Number 3 on this flight?
Betty Ong:Yes and I have…
Nydia Gonzalez:And this is Flight 11?From where to where?
Betty Ong:Flight 11.
Nydia Gonzalez:Have you guys called anyone else?
Betty Ong:No.Somebody’s calling medical and we can’t get a doc…
8:20
Pojawiają się pierwsze informacje z centrum lotów w Bostonie,że lot nr 11 został prawdopodobnie porwany…
Kolejne próby nawiązania kontaktu z lotem nr 11
Ong zgłasza,że dwie stewardesy zostały pchnięte nożem.Prawdopodobnie porywaczom chodziło o zdobycie kluczy do kokpitu.Dyspozytorka American Arlines z centrum w Teksasie,które odpowiada za loty transatlantyckie,otrzymuje komunikat z samolotu lecącego na trasie Seattle-Boston,że otrzymał on prośbę o próbę nawiązania kontaktu z lotem nr 11.
8:22
Stewardesa Madeline“Amy”Sweeney próbuje nawiązać łączność z biurem American Airlines na lotnisku Logan w Bostonie.Bezskutecznie.
8:23
Dyspozytor lotów American Airlines wysyła za pomocą specjalnego systemu ACARS wiadomość do lotu nr 11 o treści:*“Dzień dobry,ATC szuka cię na[częstotliwości]135.32”.Wiadomość pozostaje bez odpowiedzi.
“Mamy kilka samolotów.Bądźcie cicho,wszystko będzie O.K.” 
Betty Ong zgłasza podczas rozmowy z call center,że porywacze są już w kokpicie.Kontroler ruchu Peter Zalewski słyszy jakieś dwa dźwięki na częstotliwości przypisanej do lotu nr 11.Wysyła komunikat:“Czy to American 11 próbuje nawiązać łączność?”Pięć sekund później słychać jak mężczyzna z obcym akcentem mówi do pasażerów:„Mamy kilka samolotów.Bądźcie cicho i wszystko będzie O.K.Wracamy na lotnisko”.Ponieważ porywacz wciska niewłaściwy przycisk,komunikat nie trafia do pasażerów,ale do centrum kontroli lotów.Kilka sekund później centrum w Bostonie słyszy wypowiedź tego samego mężczyzny:“Nie ruszać się.Wszystko będzie w porządku.Jeśli będziecie próbowali wykonać jakiś ruch,narazicie na niebezpieczeństwo siebie i cały samolot”.Według telefonicznej„relacji na żywo”stewardesy Ong żaden z tych komunikatów nie dociera do pasażerów.To oznacza,że porywacze nie mają pojęcia,jak korzystać z radia.Dopiero po usłyszeniu drugiego komunikatu z samolotu kontrolerzy z Bostonu zaczynają wierzyć,że samolot został porwany…
Transkrypcja
Boston:Is that American 11 trying to call?
Mohamed Atta:[Inaudible]We have some planes.Just stay quiet and we’ll be O.K.We are returning to the airport.
Boston:And,uh,who’s trying to call me,here?
Boston:American 11 are you trying to call?
Mohamed Atta:Nobody move,everything will be O.K.If you try to make any moves,you will injure yourself and the airplane.Just stay quiet.
Tuż przed 8:25
Za pośrednictwem systemu ACARS do lotu nr 11 zostaje wysłana kolejna wiadomość.Lot nr 11 nie odpowiada.Do pozostałych centrów kontroli lotów płyną informacje z Bostonu na temat lotu nr 11.Dowództwo Obrony Północnoamerykańskiej Przestrzeni Powietrznej i Kosmicznej(NORAD)nie zostaje jeszcze powiadomione…
8:37
Lot nr 175 melduje kontrolerom,że w odległości 16 km namierzył porwany lot nr 11.
8:40
Do NORAD płyną informacje z FAA(Federal Aviation Administration)o podejrzeniu uprowadzenia lotu nr 11.Opóźnienie w przekazaniu informacji o locie nr 11 do NORAD stanie się później jednym z punktów śledztwa komisji kongresowej.
8:42
Z Newark International Airport w stanie New Jersey z 40-minutowym opóźnieniem startuje Boeing 757 linii United Airlines(lot nr 93).Na jego pokładzie jest 37 pasażerów i 7 członków załogi.W tym samym czasie Boeing 767(lot nr 175) zostaje porwany i zmienia kierunek na południe.
8:43
Dowództwo Obrony Północnoamerykańskiej Przestrzeni Powietrznej i Kosmicznej(NORAD)zostaje poinformowane przez FAA o prawdopodobnym uprowadzeniu lotu nr 175.
08:46:26 Boeing 767 uderza w pierwszą wieżę WTC 
Boeing 767(lot nr 11)uderza w północną ścianę północnej wieży World Trade Center z prędkością 790 km/h na wysokości między 93 a 99 piętrem.
8:49 
Kanały telewizyjne i radiowe przerywają dotychczasowe programy i pasma reklamowe.Na czerwonych paskach pojawiają się napisy:Plane crashes into World Trade Center tower(Samolot uderzył w wieżę WTC)
Dramat ludzi uwięzionych w WTC
Ludzie uwięzieni w górnej części budynku w akcie desperacji zaczynają skakać z okien.Nie ma szans ewakuowania pracowników z górnych pięter budynku.Dym jest zbyt gęsty,brakuje wyspecjalizowanych w tego typu akcjach ratunkowych helikopterów.
około 8:55
Ludzie znajdujący się w wieży południowej WTC zastanawiają się,co robić.Ponieważ budynek nie wygląda na uszkodzony,część z nich wraca do pracy,inni gromadzą się w większych pomieszczeniach,jeszcze inni zaczynają się ewakuować…
9:02
W szkole Emma E.Booker Elementary School w Sarasota pojawia się prezydent George W.Bush.Jego wizyta jest elementem kampanii promującej politykę edukacyjną rządu USA.Prezydent już wie,że samolot uderzył w jedną z wież WTC.Nie zmienia swoich planów.
09:03:02 Samolot uderza w drugą wieżę WTC
W południową wieżę WTC uderza lecący z prędkością 950 km/h Boeing 767(lot 175).Trafia w budynek między 78 i 84 piętrem.
Masowa ewakuacja
Masowa ewakuacja ludzi z południowej wieży.Ewakuowani są tylko ci,którzy znaleźli się poniżej strefy uderzenia.Reszta ucieka nienaruszoną  klatką schodową na dach.Czeka na ratunek,który nie nadejdzie.Kanały telewizyjne pokazują pierwsze uderzenie.Miliony ludzi na całym świecie z niedowierzaniem śledzą wydarzenia transmitowane w telewizji.
około 9:04
Centrum Kontroli Ruchu Lotniczego w Bostonie podejmuje decyzję o wstrzymaniu wszystkich odlotów z lotnisk,które nadzoruje.
09:06
FAA wprowadza zakaz startów wszystkich lotów do Nowego Jorku i przelatujących przez przestrzeń powietrzną miasta.Zakaz rozszerza się na przestrzeń powietrzną Bostonu,Cleveland i Waszyngtonu.
Prezydent Bush zostaje poinformowany o drugim ataku na WTC
Prezydent Bush przebywa z wizytą w szkole i bierze udział w jednej z lekcji.Andrew Card przekazuje mu na ucho informację,że drugi samolot uderzył w kolejną wieżę WTC i,że Ameryka została zaatakowana.Bush stara się zachować spokój,żeby nie siać paniki.
9:08
FAA rozszerza zakaz od tej pory żaden samolot nie może się znaleźć w przestrzeni powietrznej Nowego Jorku…
9:16
Prezydent USA opuszcza salę,w której przebywał na spotkaniu z uczniami.Agenci tajnych służb prowadzą go do pomieszczenia,w którym znajduje się telewizor.Tam ogląda relację na żywo.Przygotowuje notatki.
9:24
NORAD zostaje poinformowany o podejrzeniu uprowadzenia samolotu American Airlines(lot nr 77)
9:26
FAA wprowadza zakaz odbywania lotów(dot.samolotów cywilnych)w przestrzeni powietrznej całych Stanów Zjednoczonych.
9:28
Kontrolerzy lotów z Cleveland słyszą dziwne dźwięki z lotu nr 93.W tym momencie porywacze przejmują stery.
Pierwsze publiczne oświadczenie prezydenta USA
Bush wygłasza pierwsze publiczne oświadczenie w szkole,w której przebywał z wizytą(Emma E.Booker Elementary School).Podaje do wiadomości publicznej,że doszło do tragedii i prosi o minutę ciszy…“To jest trudny moment dla Ameryki”
około 9:30
Na lotnisku Sarasota-Bradenton International Airport czeka już na Busha prezydencki Air Force One.
9:35
Lot 93 zmienia kurs i leci na wschód.
09:37:46 Atak na Pentagon
W zachodnie skrzydło Pentagonu uderza samolot linii American Airlines(lot nr 77).Budynek staje w płomieniach.Giną wszyscy pasażerowie samolotu(64 osoby)oraz 125 osób przebywających w budynku Pentagonu.
9:40
W CNN pojawia się pierwsza informacja o pożarze Pentagonu.
9:41:15“The Falling Man” 
Fotograf Associated Press Richard Drew robi zdjęcie mężczyzny,który spada z północnej wieży WTC.Ta fotografia trafi później na okładki wielu gazet i stanie się jednym z najbardziej przerażających symboli zamachów z 11 września…
9:45
Przestrzeń powietrzna Stanów Zjednoczonych zostaje zamknięta.Odbywają się tylko loty wojskowe i medyczne.
po 9:45
Rozpoczyna się ewakuacja Białego Domu i Kapitolu…
9:52
Rozpoczyna się akcja gaszenia płonących wież World Trade Center…
9:57
Z Sarasota-Bradenton International Airport startuje samolot z prezydentem USA na pokładzie.
9:58
Na pokładzie lotu nr 93 dochodzi do buntu pasażerów.
09:59:04 Zawalenie się południowej wieży WTC
Dochodzi do zawalenia się południowej wieży World Trade Center.To zdarzenie jest oglądane na żywo przez miliony telewidzów na całym świecie.
10:00
Na wszystkich kanałach telewizyjnych transmitowany jest zamach na USA.
10:03
Pasażerowie lotu 93,którzy wcześniej z rozmów telefonicznych dowiedzieli się o atakach na WTC i Pentagon,próbują stawić czoła porywaczom.Zdarzenia są rejestrowane przez magnetofon w kokpicie.Samolot rozbija się w hrabstwie Somerset.Według komisji kongresowej jego celem był Biały Dom lub budynek Kapitolu.
10:10
Dochodzi do zawalenia się części budynku Pentagonu…
10:13
Z budynków ONZ w Nowym Jorku ewakuowane są tysiące osób…
około 10:15
Pojawia się błędna wiadomość o sprawcach zamachów:Ludowy Front Wyzwolenia Palestyny bierze na siebie odpowiedzialność za tragedię.Informacja zostaje jednak zdementowana przez jednego z przywódców ugrupowania.
10:28:31 Zawalenie się północnej wieży WTC
Zawala się północna wieża World Trade Center.Osoby,które znalazły się powyżej miejsca uderzenia samolotu,nie mają szans na przeżycie…
około 10:35
Do policji dociera informacja,że w samochodzie przed Departamentem Stanu w Waszyngtonie znajduje się bomba.Ta wiadomość okazuje się nieprawdziwa.
10:39
Myśliwce F-15 patrolują przestrzeń powietrzną Waszyngtonu i Nowego Jorku,ponieważ,pojawia się informacja,że w stronę Waszyngtonu kieruje się inny porwany odrzutowiec.
Rozkaz Dicka Cheneya
Wiceprezydent Dick Cheney wydaje rozkaz zestrzelenia każdego samolotu,który nie wykona rozkazu przekazanego przez radio…Na zdjęciu ujawnionym przez Biały Dom 16 września 2001 r.widać,jak wiceprezydent Dick Cheney rozmawia przez telefon z prezydentem Bushem.
10:45 Masowa ewakuacja
W CNN pojawiają się informacje o masowej ewakuacji w całym Nowym Jorku i Waszyngtonie.Burmistrz Nowego Jorku wydaje również nakaz ewakuacji całego dolnego Manhattanu.
10:50
Wskutek pożaru,który trawi budynek Pentagonu,zawala się pięć kondygnacji.
około 11:15
Pojawiają się informacje o zestrzeleniu przez samoloty F-15 jakiegoś obiektu,który krążył nad Waszyngtonem…
11:16
Linie American Airlines potwierdzają,że straciły dwa samoloty.
11:17
Linie United Airlines potwierdzają utratę lotu nr 93.
11:53
Linie United Airlines potwierdzają utratę dwóch samolotów.
około 12:00
Prezydent Bush wygłasza nieoficjalne oświadczenie w bazie sił lotniczych Barksdale w Shreveport w stanie Luizjana.Zapewnia,że terroryzm na amerykańskiej ziemi nie będzie tolerowany.“Zaatakowano wolność i wolność będzie broniona.”
12:02
Rząd afgańskich talibów oficjalnie potępia ataki.
12:04
Zostaje zamknięte lotnisko Los Angeles International Airport,do którego leciały samoloty uprowadzonych lotów nr 11,77 i 175.
12:15
Zostaje zamknięte również lotnisko San Francisco International Airport,do którego udawał się samolot lotu nr 93.
Pentagon w płomieniach
Zastępy strażaków walczą z pożarami na terenie Pentagonu.
13:04
Prezydent USA przemawia z bazy lotniczej Barksdale.Stawia amerykańskie wojska stacjonujące na całym świecie w stan gotowości.
Prezydent w schronie
Bush udaje się do schronu Strategicznego Dowodzenia Lotniczego w Nebrasce.
“Peter,prezydent schował się w króliczej norze” 
Peter Jennings z sieci ABC,zniecierpliwiony posunięciami prezydenta,pyta korespondentkę ABC z Nebraski,gdzie obecnie przebywa prezydent.Korespondentka odpowiada:Peter,prezydent schował się w króliczej norze…
13:27
W Waszyngtonie burmistrz ogłasza stan wyjątkowy.Przybywają oddziały Gwardii Narodowej.
John McCain: To akt wojny
To„akt wojny”tak określa zamach na USA senator John McCain
14:49
„Więcej niż ktokolwiek z nas jest w stanie znieść”tak odpowiada burmistrz Nowego Jorku Rudolph Giuliani na prośbę o oszacowanie liczby ofiar w WTC…
16:00 Osama bin Laden
Pojawia się pierwsza informacja funkcjonariuszy służb wywiadowczych,że podejrzanym numer jeden w sprawie zamachów jest Osama bin Laden.Na stronach“The New York Times”możesz odsłuchać oryginalne nagrania,na których zarejestrowano głosy zamachowców,stewardess relacjonujących wydarzenia,a także próby nawiązania kontaktu z porwanymi samolotami.
16:25
NASDAQ,American Stock Exchange i New York Stock Exchange(największe amerykańskie giełdy)ogłaszają,że 12 września będą zamknięte.
17:20:47
Zawala się budynek Salomon Brothers 7(tzw.World Trade Center 7).Został uszkodzony podczas upadku wież WTC.Mieściła się w nim siedziba centrum kryzysowego,którego zadaniem było przygotowanie działań w sytuacjach takich jak atak,do którego doszło 11 września.
18:00
CNN i BBC informują,że w Kabulu(Afganistan)doszło do strzelanin i wybuchów.W tym samym czasie w telewizji jest transmitowane oświadczenie władz Iraku.Pada w nim między innymi stwierdzenie,że“zamach jest owocem amerykańskich zbrodni przeciw ludzkości”…
18:54
Prezydent Bush przybywa do Białego Domu.
Trwają poszukiwania żywych ludzi na gruzowisku WTC
Karetki nie odjeżdżają…
Nie odjeżdża żadna karetka.Samochody stoją puste.Czekają na rannych.
Dramatyczne poszukiwania ofiar
Do pomocy przy przerzucaniu gruzu zgłaszają się ochotnicy:przechodnie,krewni i przyjaciele ofiar,bliscy prawdopodobnych ofiar…
Zdjęcia zaginionych
W całym mieście pojawiają się komputerowe wydruki zdjęć zaginionych.Rozwieszają je znajomi i najbliżsi poszukiwanych osób…Na stronach“The New York Times”możesz odsłuchać oryginalne nagrania,na których zarejestrowano głosy zamachowców,stewardess relacjonujących wydarzenia,a także próby nawiązania kontaktu z porwanymi samolotami.
Tłumy na Union Square Park
Przy Arsenale Nowojorskim i Union Square Park gromadzą się oczekujący na wieści Amerykanie.Na stronach“The New York Times”możesz odsłuchać oryginalne nagrania,na których zarejestrowano głosy zamachowców,stewardess relacjonujących wydarzenia,a także próby nawiązania kontaktu z porwanymi samolotami.
19:30
Władze USA zaprzeczają,jakoby były odpowiedzialne za wybuchy w Kabulu. 
20:30 Orędzie prezydenta Busha
21:00
Spotkanie prezydenta USA z pełnym składem Rady Bezpieczeństwa Narodowego.
około 21:30
Prezydent rozmawia z grupą najbliższych doradców.Jego współpracownicy sugerują,że za atakami stoi Osama bin Laden…

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz